LEVERER

VARENE

change language to English I Midlands i England skjedde krisen i motorsykkelbransjen som følge av depresjonen samtidig med at småbilprodusentene og de mange uavhengige karosseribyggerne kunne levere lette, små og billige biler. Mange av de mindre lykkede motorsykkelprodusentene bukket under, og de som overlevde gjorde det ved å flyte på sitt rykte og sine sportsframgang eller ved å sikte seg inn på spesielle nisjer i markedet. Et slikt vellykket nisje forsøk var lansering av motorsykler med pressede stålrammer slik som Coventry Eagle med sine Villiers to taks motorer.

"TYST OG OVERLEGEN"

Den godt utviklede totakts Villiers motoren på 150 kubikkcentimeter har stempelstyrt insug og utblåsing. Eksosanlegget øker yteevnen med to ports utblåsing, et stort ekspansjonskammer i aluminium og doble lyddempere.

Forgasseren er fra Amal og kraftoverføring er med kjeder både til dynamo, gearkasse og bakhjul. Gearkassen er en tre trinns Albion og hjulstørrelsen er 25" x 2.75".

Vekt og motorstørrelse er som så mange ganger tidligere skreddersydd som kombinasjoner for å passe til skattereglene og førerkort bestemmelsene i forskjellige markeder.

Motorsykkelen er utført i svart med guldlinjer som dekorasjoner og merkets berømte karmosinrøde tank.

Fabrikken leverte også andre motorstørrelser under det samme konseptet, og i tråd med datidens mote var de godt tildekket med skjold og deksler.

Coventry Eagle fikk sine rammer presset og bygget på samlebånd som leverte til bilindustrien. Systemet var beskyttet under en særskilt registrert patentbeskyttelse og hevdet at fordelene var " Ingen Bøyelige Deler -Ingen Lodding -Ingen Rør -Absolutt uknuselig".

Så sier bl.a. brosjyren fra 1931,

- men dette kan jeg bekrefte når det gjelder mitt eksemplar

Jeg fant denne sykkelen liggende flatt ute i skogen som ekte skogsvrak. Jeg ble fortalt av eierne at den hade ligget ute i noen år og ungene hadde lekt med den. Siden den lå både her og der under årene, hadde de også kjørt over den i snøen med skogstraktor uten å mene det under arbeid i skogen.

Den er fortsatt ganske komplett og med litt tid og endel arbeid kan den restaureres til å bli et verdifullt lite stykke motorsykkelhistorie.

123