En
totakts
motorsykkel

                 REIS PÅ TUR!
                               KOM DIT!
click to change languageI de tidligste årene med motorkjøretøy ble det i USA et stort behov for personlig transport. Mange fabrikat ble lansert og de tidligste amerikanske motorsyklene hadde oftest store motorer til forskjell fra europeiske maskiner. De var laget store og brede for å kunne handteres under de vegløse forholdene der.

Men innimellom alle disse store V-twins og firere ble det også etterhvert marked for små lettvektere som kunne handtere problemene på en helt annen måte.

Rundtakeren
1919 Cleveland, den siste rundtanker
Motoren sett i snitt
Patentert motor konstruksjon
I det industrialiserte Ohio våget også bilprodusenten "Cleveland" seg inn i produksjon av motorsykler.

Bådet totakts prinsippet og lettvekts motoren kunne masseproduseres

Flattankeren
1920 -flattanker, en helt ny sykkel
I 1915 lanserte de en bemerkelsesverdig liten totakts motor som skulle forbli nesten uforandret i 10 år. Det vistes veldig tydelig at de hadde sett mer enn bare nøye på britiske Triumph sin "Baby", en nylig lansert liten totakter. Cleveland motorens enkelhet og deres nye patenterte gearoverføring gjorde den lille totakteren til et slikt billig og enkelt alternativ.
Den var en lett helhetlig konstruksjon på 230 kubikksentimeter med veivtappen på fri ende foran et tungt svinghjul. Motoren roterte på tvers av sykkelen. En enkel mulighet for hastighetsregulering i form av en liten to hastighets gearkasse styrt av en pedal var plassert rett bak svinghjulets lagring og veivhusets glidetetning. Den svake lille motorsykkelen hadde ikke mye nytte av dette. Det sies at den gjorde "40 på første og 40 på andre, forskjellen var bare lydnivået"..

Videre nedgiring av motorhastigheten var med en stort patentert snekkeoverføring. Inne i snekkehjulet var en liten Eclipse klutsj styrt direkte av en lang håndspak. Kraften etter klutsjen ble så overført en til en med kjede til bakhjulet.

innviklet kraftoverføring
patentert drivverk
Å starte Cleveland'en skulle utføres med en kick pedal som virket gjennom snekkehjulet bakenfra gjennom drivverket, ingen lett oppgave. I praksis ble førerne anbefalt sette seg ned på setet, bena på bakken og så "gå" sykkelen i gang......

De tidligste Cleveland hadde svarte ramme og lysegrå (som Harley Davidson) platedeler. Sykkelen hadde engelske detaljer som to spaks regulering av en Brown and Barlow forgasser, pysventil, fotpinner med gummiklosser, og en pendelgaffel.

Da første verdenskrig var over, forandret også Cleveland fargen til den populære khakibrune(også som HD) militærfargen. I 1921 var glansen gått av minnet om krigen og Cleveland valgte mørk blå med kremfargede hjul som sine farger. I 1920 hadde også Cleveland "amerikanisert" sykkelen med å sette på støpte fotplater og større pedaler nederst og satt inn et flat tank over et ekstra ramme rør øverst. Foran var den spede rørgaffelen erstattet med en stanset plategaffel.For å kompensere for den økede vekten ble motoren øket til 270 kubikk med større sylinder.

Mine egne Clevelander kom i forskjellige flate pakker slik at min siste av rundtankerne og først av flattankerne sakte er blitt samlet sammen med tillegg fra mange kilder.

Gå til Motorsykler Ti the toppne Biler første side skriv til meg